format: LP
year: 1991
country: South Africa
label: Inhouserecords
#: [tba]
info: Gatefold, insert. Also released as cassette
style: Heavy Metal
Tracks
Possessed
The Wordless One
Toothpick Licker
Bad Boys
Ozone
The Wordless One Too
I Ain't Got No Money
Sacrifice
Macbeth
Addison Opus No.1 (for two guitars A min.)
For those Metal collectors with a truly global palate, finding any bona fide Metal release from Africa is a true challenge. Finding a good Metal release from Africa, well, that’s about as easy as finding a date to the prom when you live in a small town and wore white sneakers, black jeans, and Metallica T-shirts to school every day during your senior year (not that I’d, uh, know from experience or anything). And yet ODYSSEY, hailing from South Africa, defied those odds with their excellent self-titled album from 1991.
‘Odyssey’ really does take the listener on an epic journey beginning with the excellent album artwork and really solid production, which gives the songs a loud, crisp sound. Musically the songs vary quite a bit but they all operate in a solid Metal-yet-accessible territory, which was way, way out of place for 1991. Perhaps being in such a relatively remote location, the guys hadn’t been told that this style of Metal was out of vogue. Opener ‘Possessed’ sets the stage nicely; it’s heavy but clean and clear, having great riffs, great hooks, and is an all-around memorable opener. After the instrumental ‘The Wordless One’ (see what they did there?) you get ‘Toothpick Licker’ and ‘Bad Boys’. The best comparison for these tunes is some of the lighter stuff on RIOT’s ‘The Privilege of Power’, such as ‘Little Miss Death’ and ‘Maryanne’. And I mean that in a really good way- I love that RIOT album, including those more toned-down numbers in between the speed metal monsters. I’m hard-pressed to believe that a copy of ‘Privilege of Power’ found its way to South Africa and made such a strong impression on these lads as to influence their own album release the following year, but hey, it’s a mad, mad world. The highlights come later, with the great ‘Sacrifice’ and my personal favorite, the ominous, epic ‘Macbeth’, which contains a chorus hook so perfect that it’s one of my favorite tunes in all of Metaldom.
So there you have it, a real lost classic if ever there was one. Copies are understandably hard to come by and can demand a bit of a premium, but the excellent music paired with the anomaly of a South African metal band make it a really awesome piece of Metal history.
Meister Riff setzt sogleich einen gehörigen Plattschuss, kurz melodisch umschifft, alle singen Possessed, ein erdiger Stampfer, den VILLAIN auch nicht besser aus der Vinylteigmasse gezaubert hätten, Ohrwurmfaktor garantiert. Sogleich entführt ein Instrumental, in diesem Falle nicht einmal sinnlos, da mit Hirn inszeniert, in die Vorbereitungsphase des Zuckens, da der lockere Heavy Rocker Toothpick Licker eben dieses dem Körper entlockt, etwas kommerziell zwar, aber keinesfalls bieder, vermag Brin Addison seinem Rachenraum nur Gutes zu entlassen, dessen Zirpbänder optimale US-Powermetal-Veredler wären, aber lassen wir auch Südafrika (!) eine Chance, diese ja sogleich wieder genutzt wird mit dem JUDAS PRIEST-Manöver Bad Boys, vergessen ist Rob Halfords Ära für einen flüchtigen Moment. Ozone erobert nach einer akustischen Überleitung den ohrenschmalzverwehrten Weg zum Inneren des Schädels, wieder ein sehr melodischer, aber fein ausgetüftelter Rocker. Nach gieriger Drehung des Vinylobjekts ertönt es abermals instrumental, ein Zwillingsgeschütz zu Alison Hell, ANNIHILATOR wurden zweifelsohne auch am Kontinentende erhört. Doch vergessen wir nun den folgenden RocknRoller I aint , denn wenn ein Gott existiert und dieser irgendwo hinter den Wolken Metal häkelt, dann muss Sacrifice aus dem Firmament keimen. Ein Prachtvieh, das auf HELSTARs Nosferatu glatt vergessen wurde! Nun tröpfelt der gutmütige Rest der Scheibe nur noch vor sich hin, Nadel zurückgesetzt, noch mal, noch mal, doch plötzlich schafft es auch der magische MAIDEN-Trieb Macbeth, Aufmerksamkeit zu erlangen, der durch einen weiteren Instrumentalhauch flamencohaft Ausklang findet. Eine Befriedigungschance für unseren Erotikbolzen Stefan Wille(nlos).